Студијски програм: Специјална едукација и рехабилитација особа са оштећењем вида

Врста и ниво студија: Дипломске академске студије

Назив предмета: ИНКЛУЗИВНА ЕДУКАЦИЈА ДЕЦЕ СА ОШТЕЋЕЊЕМ ВИДА

Наставник: Јаблан Ђ. Бранка

Статус предмета: Изборни

Број ЕСПБ: 5

Услов: Завршене основне студије на Факултету за специјалну едукацију и рехабилитацију и Учитељском факултету

Циљ предмета: Стицање знања о моделима подршке за укључивања деце оштећеног вида у редовну школу и социјалну

средину

Исход предмета: На крају курса студенти ће стећи знања о моделима подршке у инклузивном образовању деце

оштећеног вида и моделима подршке за укључивање у социјалну средину. Студенти ће стећи вештине за методичко структуирање наставних и ваннаставних ситуација за васпитање и образовање деце оштећеног вида у редовној школи.

Садржај предмета: Теоријска настава: Студентима ће бити презентирани садржаји о креирању услова за децу са

оштећењем вида који ће осигурати најмање рестриктивну околину за њихов развој омогућујући низ алтернатива и проходност у оквиру васпитно-образовних система. Да би образовна инклузија постала средство шире социјалне укључености предвиђено је да се изучавају следећи садржји: Инклузивни покрет, Претпоставке за успешну инклузију, Инклузивна едукација, Истраживања о процесу васпитно-образовне инклузије, Евалуација успешности васпитно- образовне инклузије, Модели подршке у инклузивном образовању. Посебно ће бити наглашен и теоријски разрађен Индекс инклузивности преко три међусобно повезане димензије: стварање инклузивне културе, креирање инклузивне политике и развијање инклузивне праксе.

Практична наставаежбе, Други облици наставе, Студијски истраживачки рад

Практична настава се изводи у виду предавања са применом интерактивних метода учења. У оквиру вежби студенти ће се обучити за креирање и примену индивидуалних програма који се користе у сврху ефикаснијег укључивања деце особа оштећена вида у редовну школу. Предвиђен је студијски истраживачки рад који обухвата спровођење истраживања и израду научног рада.

Литература

1. Братковић, Д., Теодоровић, Б. (2002). Инклузивна едукација, Зборник радова са округлог стола: Васпитање,

образовање и рехабилитација дјеце и младежи с посебним потребама, стр. 13 22, Загреб. (без ISBN)

2. Booth t., Ainscow M. (2002): Индекс инклузивности, Центар за изучавање инклузивног образовања, Адаптирано за употребу у БиХ, стр. 3 90. (без ISBN)

3. Вујачић М. (2006): Проблеми и перспективе деце са посебним потребама, Зборник института за педагошка истраживања, ИПИ, волуме 38, бр. 1, стр. 190 205.ISSN 0579-6431

4. Грбовић А, Јаблан Б, Корица-Тошовић Р (2008): Инклузија деце са оштећењем вида видови подршке и проблеми у пракси: Зборник са међународног скупа: У сусрет инклузији дилеме у теорији и пракси,

ФАСПЕР, стр. 469 481.ISBN 978-86-80113-71-5

5. Јаблан Б., Ковачевић Ј. (2008): Образовање у редовним школама и школама за децу ометену у развоју: заједно или паралелно, Настава и васпитање, бр.1, Педагошко друштво Србије, стр. 43-55. ISSN 0547-3330

6. Јаблан Б. (2003): Рана детекција и третман деце са оштећењем вида први корак према инклузији, Acta Medica

Semendrica – часопис српског лекарског друштва, бр. 20, Смедерево, стр. 57 52. YU ISSN 0354-2785

7. Јаблан Б., Ханак Н. (2005): Искуство као фактор промена ставова деце са видом према слепој деци, Истраживања у дефектологији, бр. 7, Дефектолошки факултет, Београд, стр. 15 27. ISSN 1451-3285

8. Рапаић и сар. (2008): Законски оквир и инклузивна пракса: Зборник: У сусрет инклузији дилеме у теорији и пракси, ФАСПЕР, стр. 9 27. ISBN 978-86-80113-71-5

9. Сузић Н (2008): Увод у инклузију, ХБС, Бања Лука , стр. 7 52, 89 143. ISBN 978-99955-32-01-7

10. Special Needs Education in Candidate Coutries, European Agency for Development in Special Needs Education, 2003.

преведено (www.european-agency.org)

Број часова активне наставе

Остали часови

Предавања:

2

Вежбе:

2

Други облици наставе:

Студијски истраживачки

рад:

Методе извођења наставе: Настава се изводи у виду предавања, комбиновано са дијалошком методом и

интерактивним методама учења.

Оцена знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

10

писмени испит


практична настава

10

усмени испит

60

колоквијум-и


..........


студијски истраживачки рад

20