Студијски програм: Специјална едукација и рехабилитација особа са оштећењем вида |
|||||||
Врста и ниво студија: Дипломске академске студије |
|||||||
Назив предмета: ИНКЛУЗИВНА ЕДУКАЦИЈА ДЕЦЕ СА ОШТЕЋЕЊЕМ ВИДА |
|||||||
Наставник: Јаблан Ђ. Бранка |
|||||||
Статус предмета: Изборни |
|||||||
Број ЕСПБ: 5 |
|||||||
Услов: Завршене основне студије на Факултету за специјалну едукацију и рехабилитацију и Учитељском факултету |
|||||||
Циљ предмета: Стицање знања о моделима подршке за укључивања деце оштећеног вида у редовну школу и социјалну средину |
|||||||
Исход предмета: На крају курса студенти ће стећи знања о моделима подршке у инклузивном образовању деце оштећеног вида и моделима подршке за укључивање у социјалну средину. Студенти ће стећи вештине за методичко структуирање наставних и ваннаставних ситуација за васпитање и образовање деце оштећеног вида у редовној школи. |
|||||||
Садржај предмета: Теоријска настава: Студентима ће бити презентирани садржаји о креирању услова за децу са оштећењем вида који ће осигурати најмање рестриктивну околину за њихов развој омогућујући низ алтернатива и проходност у оквиру васпитно-образовних система. Да би образовна инклузија постала средство шире социјалне укључености предвиђено је да се изучавају следећи садржји: Инклузивни покрет, Претпоставке за успешну инклузију, Инклузивна едукација, Истраживања о процесу васпитно-образовне инклузије, Евалуација успешности васпитно- образовне инклузије, Модели подршке у инклузивном образовању. Посебно ће бити наглашен и теоријски разрађен Индекс инклузивности преко три међусобно повезане димензије: стварање инклузивне културе, креирање инклузивне политике и развијање инклузивне праксе. Практична настава:Вежбе, Други облици наставе, Студијски истраживачки рад Практична настава се изводи у виду предавања са применом интерактивних метода учења. У оквиру вежби студенти ће се обучити за креирање и примену индивидуалних програма који се користе у сврху ефикаснијег укључивања деце особа оштећена вида у редовну школу. Предвиђен је студијски истраживачки рад који обухвата спровођење истраживања и израду научног рада. |
|||||||
Литература 1. Братковић, Д., Теодоровић, Б. (2002). Инклузивна едукација, Зборник радова са округлог стола: Васпитање, образовање и рехабилитација дјеце и младежи с посебним потребама, стр. 13 – 22, Загреб. (без ISBN) 2. Booth t., Ainscow M. (2002): Индекс инклузивности, Центар за изучавање инклузивног образовања, Адаптирано за употребу у БиХ, стр. 3 – 90. (без ISBN) 3. Вујачић М. (2006): Проблеми и перспективе деце са посебним потребама, Зборник института за педагошка истраживања, ИПИ, волуме 38, бр. 1, стр. 190 – 205.ISSN 0579-6431 4. Грбовић А, Јаблан Б, Корица-Тошовић Р (2008): Инклузија деце са оштећењем вида – видови подршке и проблеми у пракси: Зборник са међународног скупа: У сусрет инклузији – дилеме у теорији и пракси, ФАСПЕР, стр. 469 – 481.ISBN 978-86-80113-71-5 5. Јаблан Б., Ковачевић Ј. (2008): Образовање у редовним школама и школама за децу ометену у развоју: заједно или паралелно, Настава и васпитање, бр.1, Педагошко друштво Србије, стр. 43-55. ISSN 0547-3330 6. Јаблан Б. (2003): Рана детекција и третман деце са оштећењем вида – први корак према инклузији, Acta Medica Semendrica – часопис српског лекарског друштва, бр. 20, Смедерево, стр. 57 – 52. YU ISSN 0354-2785 7. Јаблан Б., Ханак Н. (2005): Искуство као фактор промена ставова деце са видом према слепој деци, Истраживања у дефектологији, бр. 7, Дефектолошки факултет, Београд, стр. 15 – 27. ISSN 1451-3285 8. Рапаић и сар. (2008): Законски оквир и инклузивна пракса: Зборник: У сусрет инклузији – дилеме у теорији и пракси, ФАСПЕР, стр. 9 – 27. ISBN 978-86-80113-71-5 9. Сузић Н (2008): Увод у инклузију, ХБС, Бања Лука , стр. 7 – 52, 89 – 143. ISBN 978-99955-32-01-7 10. Special Needs Education in Candidate Coutries, European Agency for Development in Special Needs Education, 2003. преведено (www.european-agency.org) |
|||||||
Број часова активне наставе |
Остали часови |
||||||
Предавања: 2 |
Вежбе: 2 |
Други облици наставе: |
Студијски истраживачки рад: |
||||
Методе извођења наставе: Настава се изводи у виду предавања, комбиновано са дијалошком методом и интерактивним методама учења. |
|||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) |
|||||||
Предиспитне обавезе |
поена |
Завршни испит |
поена |
||||
активност у току предавања |
10 |
писмени испит |
|
||||
практична настава |
10 |
усмени испит |
60 |
||||
колоквијум-и |
|
.......... |
|
||||
студијски истраживачки рад |
20 |
|
|